jump to navigation

Çin internette öne geçti Ağustos 10, 2008

Posted by splitmerge in Donanım, İnternet.
Tags:
trackback
Çin internette öne geçti
Çin Hükümeti, ülkenin internet kullanımı ile ilgili resmi istatistikleri yayınladı.
Uzaktan yapılan tahminler, elde net veri olmadan hazırlanan analizler üç aşağı beş yukarı böyle bir sonuca ulaşılacağını söylüyordu ama Çin Hükümeti, geçen günlerde ülkenin internet kullanımı ile ilgili ilk defa resmi istatistikleri yayınlayınca gerçek ortaya çıktı: Çin, internet kullanıcısı sayısında Amerika Birleşik Devletleri’ni geçti.

Bu sonucun ardından hemen Çinli internet şirketlerinin Google, Yahoo, Facebook gibi Amerikan devlerine karşı şansları değerlendirilmeye başlandı. Haziran ayı itibarıyla Çin’deki internet kullanıcıları 253 milyona ulaştı. Böylece 1.3 milyar nüfuslu ülke, 220 milyon kullanıcıyla dünyanın en çok internet kullanıcısına sahip ülkesi ABD’yi geçmiş oldu.

Sadece yüzde 19’u

Çin Hükümeti’nin yaptığı araştırmaya göre, ülkedeki internet kullanıcılarının yüzde 70’i, 30 yaş ve altındaki kişiler. Özellikle bloglar ve sosyal ağlar sayesinde, öğrenciler arasında internet kullanımı çok hızlı yaygınlaşıyor. 253 milyon Çinli internet kullanıcısına sadece son bir yıl içinde eklenen kişi sayısı, tam 90 milyon. Son 6 ayda eklenen ise 43 milyon. Bu sayının 39 milyonunu tek başına lise öğrencileri oluşturuyor. Liselerdeki inanılmaz büyümeyi bir kenara bırakın, ülke nüfusunun şu anda sadece yüzde 19’unun internet kullanıcısı olduğunu dikkate aldığınızda bile bu konuda Çin ile zaten kimsenin baş etmesinin mümkün olmayacağını anlıyorsunuz. Halbuki Amerika’daki 220 milyon internet kullanıcısı, 300 milyonluk ülkede yüzde 70’e gelindiğini gösteriyor. Ya da başka bir ifadeyle, artık doyuma ulaşıldığını.

Hiper-büyüme bekliyor

Bu büyüme rakamları, Çinli ve Amerikalı internet siteleri arasında süren rekabetin de bundan sonra Çinli şirketler lehine olacağının kanıtı. ABD’li yatırım şirketi Morgan Stanley’in yaptığı bir araştırmaya göre Çin’deki online reklam pazarı şu anda her yıl yüzde 60-70 büyüyor. 2008 itibarıyla ise toplam 1.7 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Önümüzdeki 3-4 yıl için Çin internet piyasasında yaşanacak büyümeyi tek bir sözcükle ifade ediyorlar: Hiper-büyüme. Çin’deki bu pazar, Baidu, Sina, Tencent ve Alibaba gibi internet şirketleri tarafından yönlendiriliyor.

Yahoo akıllılık etti, Ali Baba ile anlaştı

ALEXA’da 13’üncü sıradaki Baidu ve 17’nci sıradaki Tencent’in ardından 24’üncü sırada Çin’in en büyük portalı Sina (sina.com) var. İnternet kullanan Çinlilerin hemen hepsi, günde en az bir kere haber okumak için Sina’ya giriyor. Dünyanın en yaygın internet ticaret şirketi, Çinli Ali Baba Grubu ise internette beş koldan birden büyüyor. Çin’e Çinli bir şirket olmadan giremeyeceğini anlayan Yahoo ile yaptığı anlaşma uyarınca Ali Baba, Yahoo’nun Çin adresini alıp Yahoo’ya, grubun yüzde 40 hissesini vererek büyüyor.

Sansür olmasa daha çok büyüyecek

ÇİN’in en ünlü aktris ve yönetmeni Xu Jinglei’nin (34) blogu, birkaç yılda 174 milyon ziyaretçi sayısına ulaştı. Ancak bu kadar büyük bir pazar ve böylesi bir büyüme potansiyeline karşı Çinlilerin önündeki en büyük engel yine Çin Hükümeti. Kimin hangi sitelere girdiği, hangi sitelerin neler yayınladığı da çok sıkı takip ediliyor. Sonuçta politik içerikli siteler, iktidardaki Komünist Parti’nin bakış açısına göre çoğu zaman sansür ediliyor.

Baidu Google’ı sokmuyor

ÇİN’deki internet istatistiklerinin yayınlandığı gün, Çinlilerin arama motoru Baidu da ikinci çeyrek bilanço rakamlarını açıkladı. Amerika’daki arama motorları arasında comScore’a göre yüzde 62’lik pazar payına sahip Google’ın büyümesindeki yavaşlama sürerken, Çin’de yüzde 63 pazar payı olan Baidu (baidu.com), net kárını yüzde 81 artırdığını duyurdu. Böylece Çin’de sadece yüzde 23 pazar payına sahip Google ve yüzde 3 paya sahip Yahoo’ya fazla bir yaşam hakkı tanımayacağını gösterdi. Çin’in en popüler oyun, mesaj ve sosyal ağ sitesi Tencent’in (qq.com) şirket değeri ise 15 milyar dolara ulaştı. Böylece Microsoft’un geçen yıl hisse alımı yaptığı Facebook ile aynı seviyeye geldi.

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: