jump to navigation

Yeni bir Nokta-Kom dönemi mi geliyor? Haziran 30, 2008

Posted by splitmerge in Konu Dışı.
Tags: , ,
trackback
Son dönemde internet sektöründe satınalmalar ve yeni trendler

Mahmut Kurşun

Hatırlayın bir zamanlar internet siteleri inanılmaz yüksek rakamlarla değerleniyordu, herhangi bir para beklentisi olmadan sadece ve sadece hit sayıları üzerinden yapılan bu değerlemeler, peçete üzerine çiziktirilmiş finansal modeller havalarda uçuşuyordu. Neyse ki ayakları yere basmayan bu refah devri çok geçmeden sona erdi.

Ardından tam anlamı ile Google devri başladı. Google devri diyoruz, çünkü Google bir çok konuda tam anlamı ile bir devrim yaptı, ve neredeyse kök salmış tüm iş anlayışını ve internete bakışı tamamen değiştirmeyi başardı. Arama motoru ile ulaştığı milyonlara sunduğu yepyeni servisler ve özellikle reklamverenler ile web yayıncılarını buluşturduğu reklam platformu sıradan web siteleri için bile önemli bir reklam geliri potansiyeli yarattı. Google sayesinde web siteleri, sayfalarının içeriklerine uygun reklamları sunabilir hale geldi. Tabii ki Google’ında P’lere ulaşan paylaşım oranları ile aslında yüzbinlerce portale ortak olduğunu belirtmeme sanırım gerek yok. Bu imkan yeni gelişmekte olan ve trafik yaratan sitelere hayat verdi. Ve işte bu yaratıcı servisleri sayesinde Google yıllık cirosunu 2005 sonunda 6.1 milyar dolara ve piyasa değerini ise 112 milyar dolara ulaştırmayı başardı.

Google, çöküs sonrası yeni dönemin tek ve gerçekten en uç olumlu örneği derken şimdi yepyeni bir dönemin başlangıcındayız. Artık gerçek iş planları ve gerçek dolar rakamları üzerine kurulmuş yeni iş modelleri var. Geçen sene internette ciddi satınalmalar gerçekleşti. Örneğin The New York Times About.com’u 410 milyon dolara, Dow Jones da Marketwatch.com’u 519 milyon dolara satın aldı. Ama hiç kuşkusuz en büyük alıcı News Corp grubunun sahibi Rupert Murdoch oldu. Murdoch geçen sene sporla ilgili Scout.com, yaşam sitesi sayılabilecek myspace.com’u ve online oyun portali ign.com sitelerine toplam 1.2 milyar dolar yatırım yaptı. Ve verdiği demeçlerde de internetten daha fazla pay almaktan daha öncelikli hiç bir konusunun olmadığını belirtti . Murdoch gibi çok önemli bir medya patronunun bu sözleri üzerinde gerçekten durulmaya ve düşünmeye değer.

Murdoch’ın 580 milyon dolar ödediği myspace.com, daha satınalınmasının ilk yılı dolmadan internetin en çok ziyaret edilen sitesi Yahoo.com’un tahtına göz dikmiş durumda. Nisan ayı rakamlarına göre bir günde 270,000 yeni ziyaretçi kaydı ile kendi rekorlarını kırmış durumdalar, ki bu rakam 2000 nüfus sayımına göre Bolu’nun toplam nüfusuna eşit. Bu rakamlar gerçekten inanması güç rakamlar. Ve tabii aynı zamanda Türk internet sektörünün durumunu karşılaştırmak açısından da çok ilginç.

Bu yeni dönemin ilk zamanlarına baktığımızda ise Google’ın yine rota belirleyen kaptan görevi üstlendiğini görüyoruz. Özellikle kullanıcılarına blog (internet üzerinde yazılan sanal günlük) hizmeti sunabilmek için blogger.com’u alması, resim paylaşımı için picasa’nın hello.com’unu alması yine bunun göstergelerinden.

Birinci nokta-kom döneminde halka arzlar en önemli araçken yeni dönemde ise satınalmalar ön plana çıkmakta. Tüm satınalmaların ana odak noktası medya şirketleri ve yaşayan web siteleri. “Yaşayan Web” önemli bir kavram. Her yeni teknolojinin hayatımıza girmesi sırasında olduğu gibi yine tanımların yetersiz kaldığı noktalardan birindeyiz. Web uygulamalarına masaüstü uygulamalarının imkanlarını ve esnekliğini sunan Web 2.0 teknolojisi web sitelerine gerçekten yeni bir soluk getirdi.

Yaşayan web ile sayıları onlarla veya yüzlerle ifade edilen editörlerin yarattığı içerikten ziyade sayıları milyonlarla ifade edilen kullanıcıların yarattığı ve tam anlamı ile onbinlerce farklı zevk ve görüşe göre şekillenmiş bir içeriğin oluşturduğu web siteleri akla gelebilir. Özellikle son dönemde yıldızı parlayan flickr.com, myspace.com, youtube.com gibi sitelerin en önemli ortak özelliği hepsinin kullanıcılarına, kendilerini görsel ve/veya yazılı ortamda ifade etmelerini sağlayacak araçlar sunmaları. En doğru anlatımı ise aslında hepsinin bizden parçalar taşıması.

Bu trendlere baktığımızda 90’ların sonlarına doğru yaşanan ilk nokta-kom patlamasında yeterli büyüklükte ve donanımda olmayan Türk internet sektörünün ve girişimcilerinin geçirdiğimiz iki büyük krizden sonra artık nihayet önünde kaçırılmaması gereken fırsatlar olduğunu ve olacağını söylemeliyim. Türkiye’nin çok iyi eğitimli genç nüfusu ile bölgedeki önemli bilişim tedarikçilerinden birisi olmaması için hiç bir neden yok. Her ne kadar Amerika’nın yıllık 10-12 milyar dolarlık (IAB için PWC araştırması Eylül 2005) yıllık internet reklam pazarı ile karşılaştırıldığında 10 milyon dolarlık Türk internet reklam pazarı binde birlik bir rakama tekabül etse de önümüzdeki dönemde bu pazarın sektörle beraber ciddi bir büyüme trendine girmesini beklemek çok yanlış olmayacak.

Bugüne kadar hep aranıpta bulunamayan o öldürücü uygulamanın ne olduğu hala belli değil, ama sanıyorum dünyadaki trendler bize en azından kabada olsa bir profil çizmekte….

Notlar
Öldürücü uygulamadan kasıt Killer Application

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: