jump to navigation

TEKNOLOJİ İÇİMİZİ KARARTIYOR Haziran 30, 2008

Posted by splitmerge in Konu Dışı.
Tags: ,
trackback
Ocak ve Şubat aylarındaki köşe yazılarıma çok kısa sürede cevap aldım. İlk anda iyi haber gibi görünebilir ama sonuçları itibariyle cevaplar iyi olmak bir kenara, aksine gayet iç karartıcı!

Cem Sünbül
Geçtiğimiz ay YouTube erişiminin kapatılmasıyla ilgili yazdığım köşe yazısından sonra 13 Mart günü Ankara 1. Sulh Ceza Mahkemesi, bu siteye erişimin engellenmesi yönündeki kararıyla yeniden tartışılacak bir karara imza attı. Gerçi şu günlerde anayasa mahkemesine yansıyan iktidar partisini kapatma(!) davası kadar gündem oluşturmadı ama onun kadar tartışılması gereken bir dava olduğu aşikâr. Aşırı gerilmiş bu iplerden teknoloji dünyasına geçiş yaparak rahatlamak istiyorum ama sıkıntılar bu alanda da sürüyor.
Evvelki aylarda “TeknOto” sayfamıza “konuşan araba” haberiyle konuk olan Ocak Korhan Özduru, bir önceki köşe yazımla ilgili tespitlerinde hem bana, hem de teknoloji dünyasına sitemini dile getirmiş. Bir nevi cevap hakkı niteliğinde olduğundan sizlerle paylaşmak istedim.
Ocak ayında kaleme aldığınız “Kara Şimşek TV’de kaldı” köşe yazınıza cevaben aşağıdaki e-postayı yazdım. Yeni bir şey bulmanın o kadar zor olmadığını ancak sunmanın ve sahip olmanın gerçekten daha zor ve pahalı olduğuna dikkatinizi çekmek istedim. Uzmanlığı uzak erişim ve iletişim sistemleri güvenliği olan bir sistem mühendisiyim. Uluslararası bir firmanın Kuzey Afrika ve Doğu Avrupa bölgelerinin IT yöneticisi olarak çalışıyorum. Uzmanlığımın yanı sıra robotik, uzman sistemler ve yapay zekâ ile ilgili çalışmalarım var.
Yoğun iş temposunda 2002’de düşündüğüm robotik araba fikrini 9-10 aydan sonra hayata geçirdim. Bu süreçte kimilerinin alay konusu oldum. Geliştirmemi kendi arabamda yaptığım için otoparkta geceleri titreyerek yeni araba için biriktirdiğim 30 bin doları harcadım. Nihayet sistemi bitirdim ve kullanmaya başladım. Yeni özellikler eklerken çok işe yaradığını ve benzeri olmadığını fark ettim. Arkadaşımın önerisi ile patent almak için başvurdum. Form, belge, harç vs. derken son paramı da harcamış oldum.
Patent için sürekli tercüme bedeli, yıllık harçlar, araştırma bedelleri vs. öderken bir yandan sistemi Türkçeye çevirip özelliklerini artırarak yeni arabama kurdum. Yeni arabam popüler bir TV kanalının ana haberlerinde magazin haberi(!) gibi yayınlandı. Bu arada sistemi bilgi işlem odama da kurdum ve sistemin kendi kendini yönetmesini ve bana raporlama yapmasını sağladım.
2007’in son çeyreğinde patent bürosu yine para istediğinde patentten umudumu kesmiştim. Yine de parayı yatırdım ve bir ay sonra patent kararının (Patent No 2003/02118) çıktığını öğrendim. Şimdi patentim ve 5 yıldır konuşabilen ve ses komutlarını işleme çevirebilen bir arabam var. Ancak sistemimi tecavüz ve ihlallerden korumak için gene araştırmalar, bilirkişiler, iyi avukatlar, davalar, ihtarlarla uğraşmalı ve on binlerce lira harcamalıyım ki patentin aslında bu işe yarayacağını sanmıştım.
Diğer yandan arabamı satmak istiyorum ama sattığım gün biri sistemin ispatını ister diye satamıyorum. Her şeye rağmen bütün dediklerimi anlayan ve yerine getiren bir sistem odasına ve bir arabaya sahibim. Gelecekte çocuklarım bunu gelire çeviremediğim için belki beceriksiz olduğumu düşünecekler ama bunu gerçekleştirebildiğimi bilmek bile çok keyifli.
Dev şirketlerin mükemmel reklâm ve sunumlarının ardından piyasaya sürdükleri ürünün sizin yıllar önce geliştirdiğiniz sistemin sadece minik bir parçası olması dünyaya bakışınızı değiştirip bütün teknolojinin altında bir vasatlık aramanıza yol açıyor.

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

