jump to navigation

HER ŞEY DEĞİŞİYOR Haziran 30, 2008

Posted by splitmerge in Konu Dışı.
Tags:
trackback

Berker Güngör
Evrendeki tek sabit, değişimdir. Herşey değişir, insanoğlu istese de, istemese de. Ve kimse değişimin yönünü önceden tam olarak kestiremez, ona bilerek sebep olanlar bile…

Geçtiğimiz aylarda Amerika Birleşik Devletleri resmen gittikçe büyüyen bir krizin içine girdi. Uzmanlara soracak olursanız, bu ekonomik krizin pek çok farklı sebebi olduğunu söylerler, tabii kendi açılarından haksız da sayılmazlar. Böyle bir krizin pek çok sebebi vardır, ancak çoğunlukla hiçbiri tek başına sorumlu olmaz. Krizler genellikle uzun süredir biriken sorunların toplam sonucudur. Sorunlara ne sebep olur? Tabii ki önceden kestirilemeyen, tahminleri aşan büyük çaplı değişimler sebep olur. İnsanlar çoğu zaman değişime hiç hazır değildir, çünkü getirdiği belirsizliğin stresini çekmektense, onu yok saymayı tercih ederler. Tabii yumurta kapıya dayanana dek!

Son yirmi yıldır sadece Amerikayı değil, tüm dünyayı derinden etkileyen bir değişim yaşanıyor. Telgrafın icadıyla başlayan, radyo ve telefonun icadıyla hızlanan, televizyonun icadıyla uç noktaya varan haberleşme devriminin bir sonraki aşamasından bahsediyorum. Bilgisayarların ceplere kadar girmesi ve üstüne üstlük birbirlerine bağlanabilme kabiliyeti kazanması, iletişime bambaşka bir boyut getirdi. Getirdi getirmesine de, aynı zamanda tüm ekonomik yapıyı da kimsenin öngörmediği şekillerde alt üst etmeyi de başardı!

En büyük şirketler bile yıllarca internete stepne teker muamelesi yaptılar. Onu en iyi koşullarda bile sadece geleneksel çalışmalarını destekleyecek, tanıtım sağlayacak ve belki biraz da reklm geliri getirecek bir yan unsur olarak gördüler. Tüm çalışmalar, spekülasyonlar bu yönde yapıldı. Ama internet hiç de sandıkları kalıplara sıkışıp kalmadı, kalacağını zannedenlerin de sonu oldu. Mesela geçtiğimiz aylarda Amerikanın en büyük tüketici elektroniği mağaza zincirlerinden birkaç tanesi faaliyetlerine son vermeye, çeşitli eyaletlere yayılmış yüzlerce mağazayı tasfiye etmeye karar verdiklerini açıkladılar. Öne sürdükleri sebep çok basitti, internet üzerinden satış yapan firmalarla başa çıkamamışlardı. Sadece Compu USA adlı firmanın 180 civarında mağazayı kapatma ve çalışanlara da yol verme kararı aldığını düşünürseniz, işin boyutlarını anlayabilirsiniz.

Aslında durum ülkemizde de çok farklı sayılmaz, bunu özellikle geçenlerde yeni bir anakarta ihtiyacım olduğunda bir kez daha ciddi biçimde fark ettim. Bir sürü tanınmış mağazayı gezmeme rağmen aradığımın stoklarında olmadığını gördüm ve sonunda pes edip alışverişimi internet üzerinden yaptım. Aslında firmalar ellerindeki stokları büyük internet alışveriş sitelerine ayırıyorlar, ne de olsa bunlar çok daha geniş bir kitleye ulaşan, daha büyük miktarlarda sürüme sahip olan kuruluşlar haline geldiler. Peki ya küçük esnaf ne olacak? Aslında küçük esnafın da ne kadar küçük olduğu tartışılır, özellikle de büyük şehirlerde, ciddi kiralar gibi büyük giderlerle çalışanların pek de küçük olduğu söylenemez. Bugün iddialı, ciddi potansiyeli olan bir mağaza açmanın bedeli hiç de kolayca altından kalkılacak gibi değil.

İşte tam bu noktada değişimle gelen krizin doğurduğu fırsatları anlamaya başlayabilirsiniz. Evet, internet büyük şirketlerin pek de esnek olmayan ve değişime ayak uydurması zaman alan yapılarını sarsıyor. Evet, bu durum geleneksel ticarete alışmış esnafı zorluyor, kafalarını karıştırıyor. Ama öte yandan kafasında iyi fikirler bulunan ama cebindeki parası sınırlı girişimciler için yeni kapılar da açabiliyor. Belirli açılardan bakıldığında oyun alanının coğrafyasında zayıf takım lehine ciddi değişikliklerin olduğunu söylemek mümkün.

Fakat öte yandan bu değişim tamamlanmış değil, hatta yeni başladığını söylemek çok da abartılı olmaz. Dünyanın dört bir yanında yayıncılıktan ticarete, danışmanlıktan komisyonculuğa kadar tüm sektörler, internetin ve bilgisayarın gerçek yüzüyle yeni yeni tanışıyor, gelen sarsıcı değişimin acı tadını damaklarında henüz hissetmeye başlıyorlar. Herkes delicesine yeni formüller bulmak, yeni trendler yakalamak, yeni yöntemler geliştirmek için çabalıyor. İşin gerçeği, kimse ne yaptığını ya da ne yapması gerektiğini tam olarak bilemiyor. İşte bu karmaşanın içinde, oyunun yeni kurallarının altına imza atacak kişileri hem tarihe geçme, hem de zenginliğe boğulma fırsatı bekliyor.

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: